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SABINE DEHNELSABINE DEHNEL

"Drop The Thought""Drop The Thought"



opening: May 24th, 2013, from 19 to 22 h
exhibition dates: May 24th - June 21st, 2013
opening: May 24th, 2013, from 19 to 22 hexhibition dates: May 24th - June 21st, 2013



Mona 5



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AUSSTELLUNGSERÖFFNUNG 'DROP THE THOUGHT' VON SABINE DEHNEL

Die LSD Galerie Berlin freut sich darauf, am 24. Mai 2013 die erste Einzelausstellung der Künstlerin Sabine Dehnel in unseren Räumen in der Potsdamer Str. 65, zu eröffnen.
Eine besondere inhaltliche Dichte entsteht durch die parallel laufenden Vorbereitungen der Künstlerin zu ihrem zweiten Katalog, der im Hatje Cantz Verlag erscheinen wird, sowie den laufenden Recherchen zu ihrer Einzelausstellung im Museum Wiesbaden im September 2013.

Der Titel 'Drop The Thought' ('den Gedanken fallen lassen') legt zwar nahe, wenig Worte zu verlieren, um an die Essenz von etwas zu gelangen: Es werden neben einer Rauminstallation noch eine Malerei und eine Fotoarbeit aus der international vielbeachteten Serie 'Mona' zu sehen sein. Die formale Analyse von Komposition, die Synergie aus Fotografie, Malerei mit Inszenierungen aus Kostüm- und Bühnenbild, stehen nicht mehr zentral im Deutungsraum, sondern es geht hier einen Schritt weiter.

Die Rauminstallation “Simone” ist aus zahlreichen antiken Häkeldeckchen gearbeitet, unendliche Stunden weiblicher Handarbeit aus mehreren Jahrzehnten. Fragil, durchscheinend hängt sie von der Decke und teilt den Raum. Ein Portrait im übertragenden Sinne. Ein Zeitspeicher, in den dutzende Frauen mit Ihren Händen filigrane Ornamente eingearbeitet und somit Zeit eingeschrieben haben. – doch: 'Drop The Thought'. Das zarte Gewebe der Installation findet sich wieder in der Fotoarbeit 'Mona V', in der das Collier mit dem Portrait Simone de Beauvoirs das weibliche Dekolleté ziert, welches ebenfalls bekleidet ist mit einem zusammengehäkelten Oberteil, der die Brüste mehr betont als bedeckt. Dieses inszenierte Textur, welche zunächst sinnbildlich für eine biedere, häusliche traditionalistische Tätigkeit zu stehen scheint, bildet einen starken äußeren Kontrast, da sehr freizügig inszeniert. Doch interpretiert es die Figur einer feministischen und intellektuellen Ikone des 20. Jahrhunderts, die auch wegen erotischer Dramen und ihres Liebeslebens in Erinnerung geblieben ist.

Erinnerungen gehen über die Fähigkeit des reinen Denkens hinaus, sie sind gekoppelt an Sinne, an Gefühle, sind also nur zum Teil im Bewusstsein, im Verstand verankert. Sie können sowohl große territoriale Flächen umfassen und somit kulturelle Erinnerungsräume bilden. Sie können transzendenter Natur sein, wie der Blick eines Säuglings, der voller Wissen aus einer anderen Dimension zu stecken scheint. Oder aber wider die Vergessenheit kämpfende Erinnerung sein, wie die an einen verstorbenen Menschen.

Somit ist 'Drop the Thought' eine Ausstellung Dehnels, die das bisherige Spannungsverhältnis zwischen den von ihr choreographierten Medien verlässt und das Spannungsverhältnis von Erinnerung und Wahrnehmung, Weiblichkeit und Kollektiv, Subjekt und Transzendenz zum Thema erhebt.

Sabine Dehnel (1971) lebt und arbeitet in Berlin. Ihre Arbeiten werden weltweit ausgestellt. Sie hatte Ausstellungen in Galerien und Institutionen wie Martin Asbaek Galerie (Kopenhagen), Galerie MasArt (Barcelona), Columbus Art Foundation (Ravensburg), Kunstverein Ludwigshafen, Kunsthalle Wilhelmshaven, sowie zahlreiche Katalogpublikationen. Auch sind ihre Arbeiten in wichtigen Sammlungen vertreten, so im Museum Frieder Burda, National Gallery Kopenhagen, Sammlung Deutsche Bank, Bundesbank und Eileen S. Kaminsky Familiy Foundation NY (u.a.)







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EXHIBITION OPENING OF 'DROP THE THOUGHT' – BY SABINE DEHNEL

LSD Galerie Berlin is pleased to announce the first solo exhibition of artist Sabine Dehnel at our gallery located at Potsdamer Strasse 65 on the 24th of May, 2013. The artist has a particularly high workload as a direct result of her involvement with a concurrent project preparing her second catalogue, which shall be released by the Hatje Cantz Publishing House as well as the continuing research related to her solo exhibition, which is scheduled to open at the Wiesbaden Museum in September, 2013.

Admittedly, the title 'Drop the Thought' is concerned with using as few words as possible, in order to concentrate on gaining the essence of something: In addition to an installation piece, a painting and a photographic work from the internationally-acclaimed series 'Mona' can also be viewed. In this case, the formal analysis of composition, the synergy of photography, and painting staged from costume and set design does not take center stage, but rather goes one step further.

The space installation entitled 'Simone' was created out of numerous antique crocheted dollies, as a result of countless hours of female hand-crafted labor over the course of several decades. The installation, which is both fragile and translucent and hanging from the ceiling, divides the room. It is a portrait in a figurative sense. It is a kind of time capsule, which dozens of women have woven in hand-crafted filigreed ornaments. Nevertheless: 'Drop the Thought'. The delicate fabric of the installation appears again in the photographic work entitled 'Mona V', in which a necklace with a portrait of Simone de Beauvoir adorns the feminine neckline, which is also clad by a crocheted top that serves to accentuate the breasts rather than to cover them. This staged texture, which, at first glance, seems to symbolically represent a conventional and traditional domestic activity, builds a strong outer contrast because it is so freely staged. Nonetheless, it interprets the figure of a feminist and intellectual icon of the 20th Century; a figure who is also remembered for her erotic dramas as well as her love life.

Recollections reach beyond the ability of pure thought. They are also linked to senses, emotions, and are therefore only partly anchored in the mind’s consciousness. Recollections can also include large territorial areas, thereby forming cultural spaces for the purpose of recollection. They can be transcendent in nature such as a baby’s facial expression that seems fully aware of another dimension. Or, they can also be used in the fight against memory loss, like of those who have died.

Consequently, 'Drop the Thought' is an exhibition by Dehnel which leaves the previous tension between choreographed media and elevates the tension-based relationship in recollection and objectivity, femininity und collective humanity, subject and transcendence as the main theme.

Born in 1971, Sabine Dehnel lives and works in Berlin. Her artworks have been displayed throughout the world. She has exhibited in galleries and institutions including Martin Asbaek Galerie in Copenhagen, Galerie MasArt in Barcelona, Columbus Art Foundation in Ravensburg, Kunstverein Ludwigshafen and Kunsthalle Wilhelmshaven. Moreover, she has made countless contributions to catalogue publications as well as. Her work is also represented in important collections such as Museum Frieder Burda, National Gallery in Copenhagen, Deutsche Bank Collection, Bundesbank (German Federal Bank) and Eileen S. Kaminsky Family Foundation NY, et al.